Kada će se web dizajn učiti u našim BESPLATNIM školama?

//Kada će se web dizajn učiti u našim BESPLATNIM školama?

Kada će se web dizajn učiti u našim BESPLATNIM školama?

Dok se naš grad ponosi EXIT-om kao najznačajnijom manifestacijom koja je sinonim za Novi Sad koju većina građana ne može ni da priušti, zatvaraju se vrata mnogim talentovanim ljudima a mladima se šalje poruka da je zabava važnija od kulture i znanja, naši roditelji cede svoje ionako prazne novčanike da bi svoju decu upisali u srednju školu.

Besplatno školovanje?!Draga moja državo, sećam se te 2000. godine kada smo svako veče išli na trg i zajedno sa Balaševićem pevali „Gedo, gluperdo, svu si zemlju proćerd’o, sve si spisk’o, sram te bio, Gedo bekrijo!“. I radovali smo se što dolaze neka lepša vremena (ili je bar tako izgledala budućnost).

Ne treba ni da kažem da je moja najlepša mladost i devojaštvo bilo u to ružno vreme kada sam mogla samo čežnjivim pogledom da gledam u izloge i maštam kako bi mi neka haljinica dobro stojala. O nekim svakodnevnim zadovoljstvima koja su devojkama potrebna i da ne govorim!

Iščupasmo se nekako iz tih vremena, preživeli smo sve ono što neću ni spominjati jer to nije tema ove priče. I sada, mi, deca koja su se tada borila da imaju bolju mladost (ili bar ono što je od nje ostalo jer sam izašla iz kategorije „mladih“), treba našoj deci da obezbedimo da žive lepše i slobodnije, uče škole i pripremaju se za život.

Besplatno školovanje prazni novčanike.Strašno me ljuti situacija vezana za upise u srednje škole koju pratim jer se moja mlađa sestra upravo upisuje u školu (još uvek ne znamo u koju jer je za celu proceduru izgleda potrebno više vremena nego da se napravi jedan zahtevan web sajt). Naljutila me je vest da obećani rezultati još uvek nisu objavljeni, da je sve pomereno za sredu (dva dana kasnije, dve nedelje nakon prijemnih ispita) a ono što me je pokrenulo da ovo napišem je činjenica da deca, pored svega što ide uz upis, treba da odu na lekarski pregled koji se plaća od 800-3000 dinara u zavisnosti od škole koju će upisati!

Verujem da se roditelji posle svih operacija na novčanicima od kojih se posle mature i završetka škole još verovatno nisu oporavili hvataju za glavu jer ti isti novčanici nikako da dođu k sebi. Naročito kada treba svoju decu da upišu u državne škole na BESPLATNO ŠKOLOVANJE!!! Hej, BESPLATNO!

I šta će onda ta deca naučiti u BESPLATNIM školama koje će mame i tate debelo da plate? Onda privatne gimnazije i škole uopšte ni ne zvuče tako strašno kada sve saberemo i oduzmemo. Predajem u SMART-u već više od 5 godina i mogu s ponosom da kažem da je to škola u kojoj ćete sigurno naučiti da radite posao, za ostalo ne mogu ništa da tvrdim.

Ko će naučiti moju sestru i njene drugare da prave web sajtove? Ko će ih naučiti da prave flash animacije? Kako će naučiti da prave i obrađuju digitalnu fotografiju? Ko će od njih napraviti art direktore, CSS i XHTML kodere? Ko će ih naučiti da budu programeri i da kreiraju baze podataka, održavaju sajt, vode kompaniju za usluge hostinga? Ko će ih naučiti da održavaju lokalnu mrežu?  Ko će ih naučiti kako da promene rezoluciju fotografije u Photoshop-u ili da optimizuju fotografiju? U kojoj će srednjoj školi to naučiti?

Primaju samo jedan razred za fotografe, samo po 30 učenika za smerove koji – ne da su budućnost – nego su već odavno sadašnjost! Dok se u škole uvede ono što mi već uveliko radimo i što nam donosi solidnu platu država čak ni ne spominje, a da ne pričam o tome da neki smerovi ni ne postoje. I sama pomisao na  pocedure za uvođenje nekih novih zanimanja u škole je više nego mučna.

Pa da, postoje fakulteti koji će ih to „naučiti“ – zapravo samo one koji budu mogli da priušte da BESPLATNO studiraju. A neće svako dete u kome čuči skriveni talenat i koje će u budućnosti biti poznati animator, web dizajner, koder ili programer čekati četiri godine da završi srednju školu da bi se upisao na neki od fakulteta koji će mu doneti diplomu i to zvanje a možda i znanje. A pored toga, neće svako ni biti u mogućnosti da priušti BESPLATNE studije.

Odavno je web dizajn i izrada web sajtova, aplikacija i uopšte sadržaja za web postala svakodnevica i odavno je to biznis od koga živimo (bar ja samo od toga živim već skoro deset godina). Samo je pitanje kada će naša država u svoje BESPLATNE škole i uvesti nova zanimanja da bi za koju godinu imala kvalitetnu podlogu da stvori još kvalitetniji kadar. Dok se to desi, uveliko će nas pregaziti oni koji su to na vreme prepoznali. Do tada, ostaju nam kursevi, obuke, tutorijali i drugi resursi pomoću kojih ćemo sticati potrebna znanja.


Sviđa ti se članak? Podeli ga sa prijateljima.
By | 2017-12-03T13:28:34+00:00 jul 6th, 2009|Iz ugla Web dizajnera|16 Comments

About the Author:

Zaljubljenik u fotografiju, frilenserka u duši, veb dizajnerka, blogerka, urednica i idejni tvorac Foto IN zajednice, majka, supruga. Zabavljam se i razvijam radeći u stvaranju stock fotografije i videa već deset godina. Vodim foto studio za foto i video produkciju Fotostorm u Novom Sadu.

16 Comments

  1. Goran Aničić 6. јула 2009. at 16:23

    Početkom prošle godine, kod nas u Color Press Group stigla je studijska poseta studenata treće, završne godine Visoke tehničke škole (po Bolonji) sa smera Web dizajn. Jedno njih 30-tak, pa sam ih virtuelno proveo kroz tridesetak kompanijskih sajtova. Postavio sam im par pitanja, tek da vidim koji stepen znanja imaju i… – i razočarao se.

    Samo jedan student je potvrdio da zna šta je RSS i da ga koristi?!

    Nije sve do škole (naravno i tu ima ogromnih propusta) – ima nešto i odučenika 😉

  2. Maja Vasic 6. јула 2009. at 16:43

    To su tek studije, ali šta će do tada učiti budući web dizajneri? Kad se u školama bude učilo ono što stvarno treba za ovaj zanat moći ćemo da kažemo da imamo školovane web dizajnere. Do tada ko se kako snađe.

  3. Aleksandar 6. јула 2009. at 17:23

    Hm, u pravu si, ali ne i apsolutno.

    Naime, naš školski sistem je odavno prestao da bude funkcionalan i da pravi kadrove za život.

    Ton tvog pisanja je takav, da bi svi trebalo da budemo veb dizajneri (na srpskom se piše veb, a ne web!).

    Nedostaju nama stručnjaci u svim oblastima: mašinstvu, poljoprivredi, naukama…
    Sigurno je da je veb šansa koju treba iskoristiti. I ja sam na ‘lebu od ove grane. Međutim, ukoliko sve stane u ovoj zemlji niko neće moći da koristi naše usluge. Manjak kvalitetnih poslova se već oseća.

    A znam da je teško naći kvalitetnog dizajnera, programera ili administratora. Skoro sam ispitao desetak njih na jednom konkursu. Neki su pisali da imaju takvo znanje da sam se naježio i zabrinuo za sebe. Međutim, posle pola sata razgovora, zajedno smo konstantovali da čovek nema pojma. Tako je bilo i sa ostalim kandidatima.
    S druge strane, ne sećam se da sam skoro nekoga upoznao koji je nešto naučio da radi u srednjoj školi i da sada to primenjuje. Svi su morali kod nekog majstora na zanat…

    Nadam se da ćemo nekada moći da kažemo da je došlo do pozitivnih promena i da će se naša deca kvalitetno školovati.

  4. NikkiL 6. јула 2009. at 18:48

    Mislim da dosta toga zavisi i od profila srednje skole – ako je srednja strucna skola u pitanju (koja bi recimo bila specijalizovana za neke takve kadrove) onda OK, zasto da ne ici u neke detalje i dati deci priliku da uce i steknu solidnu osnovu (uz svest da moraju da uce i usavrsavaju se ceo zivot ako odluce da se time bave). Opet ako je gimnazija u pitanju onda se ipak ide na neku siru osnovu, nije svima potrebno da znaju da petljaju po htmlu, kodiraju, dizajniraju u Photoshopu…:)

    Sa druge strane moras imati u vidu i troskove i cene licenci za sve te programe koje spominjes – ne znam kako sad tu stvari stoje i koliko su neke firme raspolozene da doniraju softvere ali ako moraju skole da ih plate to bi bilo prilicno skupo…mislim da je mozda i to neki ogranicavajuci faktor…

  5. Deda 7. јула 2009. at 01:43

    AU, bas mi legli komentari Gorana Anicica i Aleksandra. Pa ja jos i nesto znam , ne mogu vise da se foliram, kako kazu neki prijatelji blogeri… 😀
    A kad se vratim unazad i kad samo pomislim koliko postova/tekstova strucnih sam procitao ???
    ALi da ne idem mnogo off…
    I meni se ucinilo da samo veb treba uciti , kako si napisala tekt..:P
    Mene vise zanima u kojoj si ti skoli naucila i stekla postojece znanje? Koja je to srednja skola koja ti je omogucila to?
    Za sve ostalo si u pravu…

  6. Slobodan 7. јула 2009. at 02:25

    Kada je Maja išla u školu, web je bio u samom začetku i u to vreme je u Srbiji bilo popularno surfovanje, igranje online igrica i po neki napravljeni sajt. E baš među tih nekoliko sajtova na našem Internet prostoru je bilo i nekoliko sajtova koje je ona dizajnirala ili je učestvovala u izradi dizajna.
    U to vreme ni jedna srednja škola to nije mogla da omogući.

    Što se tiče veb web ne može se sa sigurnošću reći da li je pravilno jedno ili drugo. Ipak web nešto znači, dok veb ne znači ništa. Možemo se osvrnuti i na Google, i potražiti veb dizajn, a zatim web dizajn, velika je razlika u korist web dizajna.

  7. Tanya 7. јула 2009. at 02:42

    Ja sam ovu pricu shvatila u malo sirem kontekstu jer smo nas dve i ranije pricale o „besplatnim“ skolama.
    Ne volim da generalizujem, ali smo se valjda slozile oko kvaliteta tih skola u nas, i same smo prosle kroz njih. Ja sam, doduse, naucila da dajem boce i previjam rane…
    Ovaj tekst je pre svega dobra reklama za SMART, a to
    pretpostavljam nije bila prvobitna namera autorke 🙂 ali meni govori vaznu stvar: da se ti dobro osecas u tom kolektivu, a ako je dobro kolektivu trebalo bi da je dobro i ucenicima, jel tako?
    Druga stvar, poredile smo cene „besplatnih“ i privatnih skola. Za besplatne, dok platis upise, knjige, opremu, ekskurzije i ostale stvarcice, kad bismo belezili na godisnjem nivou, sigurno bi bilo tu negde kao i cena privatne skole. Nadam se samo da u tim privatnim skolama ne rade isti oni koji u besplatnim nece, ne mogu, ne uspevaju itd da izadju na kraj sa nemogucim tinejdzerima.
    U svakom slucaju, kad bih imala para a nadam se da hocu, itekako cu birati gde cu upisati dete. Kad vec moram da cedim novcanik.
    O web dizajnu nemam pojma niti me nesto zanima 🙂

  8. Maja Vasic 7. јула 2009. at 02:51

    @Aleksandar
    Ovo i jeste tekst koji se odnosi na zanate (namerno ne kažem posao) vezane za izradu web sajtova pa je zato i ton takav mada mi nije bila namera da kažem da je to jedino što treba da se uvede u škole, daleko od toga. Govorim samo u domenu svog interesovanja i zato sam konkretno navela i to.
    „Veb“ svakako nije naš termin, samo se tako izgovara pa ga je verovatno tako pravilnije i pisati – a u nedostatku odgovarajućeg termina u našem jeziku koristim „web“ iz jednog prostog razloga koji je Slobodan i naveo 🙂

    @NikkiL
    Slažem se da bi uvođenje nekih softverskih paketa povećalo troškove za same škole ali verujem da bi se kasnije sve isplatilo jer bi se ta deca pripremala za još neka isplativa zanimanja. Ne moram ni da ističem koliki je značaj ulaganja u edukaciju.

    @Deda
    Deda, postao si pravi ekspert 🙂 A što se tiče škole u kojoj sam ja učila web dizajn… nisam imala tu sreću da ga učim u školi, pa čak ni na fakultetu jer u to vreme toga nije bilo ni u tragovima, to je bilo pre više od deset godina. Sada je došlo takvo vreme da se o tome treba bar razmišljati.

    @Slobodan
    Surfovanje po 15 sati dnevno i sajtovi koje je čini mi se ranije bilo jednostavnije napraviti 🙂 U to vreme (pre deset godina) imali smo brz satelitski internet, preskup doduše, ali brz 🙂

  9. Maja Vasic 7. јула 2009. at 03:02

    @Tanya
    Nije mi bila namera nikog da reklamiram, već sam spomenula SMART kao školu za koju mogu da tvrdim dok za druge ne mogu jer ne znam. Mislim da će doći vreme kada ćemo moći da biramo u koju školu ćemo poslati decu – u principu je to već i moguće ali za sada samo za one koji imaju novaca da plate privatne škole. Verovatno će onda i ono što se nauči u školama biti daleko primenljivije i kvalitetnije.

  10. Deda 7. јула 2009. at 06:45

    CuberCat
    Zato sam i pitao jer sam puno razgovarao sa ljudima koji se bave istim poslom kao i ti. Uglavnom su samouki, MNOGO ih kosta to znanje koje su stekli …Mrzi me da pisem mnogo, ali cu navesti jedan primer:
    -zaposli se nov profa na faksu, krene sa novim programom, dok napise skripte i knjige, izadje nov program i profa bude smesan pred decom,lol 😛
    Znam da sam bukvalisticki napisao ovo ali je tako i sustina je ta, pa ko zeli moze i da dopuni … 😀

  11. Aleksandar 7. јула 2009. at 16:25

    Digresija u odnosu na temu ali meni „web sajt“ smesno izgleda, ili recimo „web programer“. Pravopis postoji i treba ga postovati, ali ne mogu ni ja da pricam o tome kada ovde i ne koristim prava slova kako treba.

    Pitanje je kada ce privatne skole poceti da pariraju drzavnim… Za sada su privatni fakulteti na dobrom putu, programi su mnogo prilagodjeniji od onih prenatrpanih na drzavnim, ali je kriterijum uzasan. Znam neke koji knjigu nisu ni prelistali.

    Videvemo kako ce se pokazati privatne srednje skole. Zivot me naucio da budem obazriv.

  12. David 9. јула 2009. at 21:15

    S jedne strane – koliko para toliko muzike, s druge strane bolje da ih ne uce nicemu nego da ih uce stetne stvari. U ‘moje vreme’ (ne bas toliko davno) smo imali casove Pascala i 3D Studia jedan za drugim, ne znas sta je nepotrebnije i vise opterecujuce prosecnom gimnazijalcu koji ne zna da ‘udje na Internet’…

  13. NikkiL 11. јула 2009. at 21:48

    @David -mislis da prosecan srpski gimnazijalac zaista ne zna da udje na Internet? Ja sam nekako stekla predstavu gledajuci neke klince koje znam da deca i tu koriste Internet (i Facebook ;)) jos maltene od osnovne skole?

  14. David 12. јула 2009. at 13:07

    Mislio sam na gimnazijalce s pocetka veka 😀 (to je to ‘moje vreme’), u kontekstu posta sam mislio na to da je bolje da ih ne uce nicemu nego da ih uce pogresne stvari, npr. da rade sa Frontpageom 2000 ili Perlom. Ako bi se web dizajn uvodio u skole smatram da bi trebalo da se radi po programu koji bi izradili strucnjaci a koji bi opet bio prilagodjen tim uzrastima i predznanju.

  15. Linga 13. јула 2009. at 09:26

    NikkiL, bojim se da tako govoris kad vidis klince u svom okruzenju. Prosek je malo drugaciji…
    I oni koji imaju internet, koriste ga uglavnom za igrice.
    A skolski sistem je spor, skup, glomazan, glup i ne ide u korak s vremenom. Secam se svojih gimnazijskih dana kada smo na informatici ucili neki progrmaski jezik??? kojem se ni imena ne secam, a na prvom svom kompjuteru 2000.- te sam morala sistemom, sedi, sam gresi i uci na greskama da idem od pocetka…

  16. NikkiL 1. септембра 2009. at 10:59

    Basic linga pa fortran pa pitajboga sta smo sve ucili LOL

    Cyber maca nam se nesto ucutala u poslednje vreme, al ja samo da mahnem i da ti kazem da imas preporukicu od mene za Blog Day 🙂

Comments are closed.